Un soci ADC-FEDD descobreix amb el detector de metalls un soldat mort de la Guerra Civil

El soci Ramon, troba un soldat mort de la Guerra Civil al municipi de la Foradada a Lleida!
Gràcies a aquest descobriment, els arqueòlegs estan excavant aquesta nova i desconeguda fossa de la Guerra Civil. Fins i tot la consellera de justícia, Ester Capella s'hi ha desplaçat!

El passat 30 de Març de 2019 l'associació ADC va rebre una trucada d'en Ramon, soci ADC-FEDD.
En Ramon (a la foto, el de l'esquerra) ens va explicar que amb el detector de metalls va localitzar de forma totalment inesperada uns ossos que li semblaven que eren humans. El president de l'associació i la federació, Pierre Astor, s'hi va desplaçar in situ per veure de què es tractava.

Efectivament, els ossos corresponien als d'una persona que havia estat enterrada a terra durant la guerra civil, pels objectes metàl•lics associats als ossos, com bales o alguna llauna de ferro. Segurament la causa de la mort va ser l'impacte de l'explosió d'un obús.

Sense perdre temps, l'associació ADC es va posar amb contacte amb arqueòlegs i Agents Rurals per donar constància del descobriment. Ells es van encarregar d'avisar al Memorial Democràtic, institució de la Generalitat que depèn del Departament de Justícia.

Finalment, el mateix Memorial Democràtic va decidir excavar la fossa on estaven els ossos aquest mateix més de setembre de 2019, contracta'n arqueòlegs. Tant va ser així, que el passat dijous 5 de Setembre, la Consellera de Justícia de la Generalitat de Catalunya, Ester Capella, juntament amb l'alcaldessa de la Foradada es van desplaçar in situ per visitar l'excavació de la fossa i contemplar de primera mà els ossos del soldat mort.

El fet que com a col•lectiu i associació ens ha indignat va ser que ningú va avisar-nos que s'estava excavant la fossa que en Ramon va descobrir, i doncs, ens vàrem haver d'assabentar a través de les notícies d'això. També cal remarcar la manca de comunicació entre l'administració i nosaltres en aquest determinat cas. Ni tan sols apareix a les notícies el nom del Ramon com la persona que va fer el descobriment.

En Ramon voldria conèixer, si fos possible, els descendents de la persona que va descobrir i posar a la llum.

En definitiva gràcies a la trucada del soci Ramon, s’ha aconseguit primer, localitzar, excavar i estudiar les restes d'un soldat de la guerra civil amb tota la seva indumentària, fet que permet engrandir el coneixement sobre aquest conflicte bèl•lic i potser identificar a la victima.

També a l'hora, gràcies a aquest descobriment, s'ha pogut catalogar la Serra Alta, turó pertanyent al poble de la Foradada, com a nou jaciment arqueològic de la Guerra Civil. A la Serra Alta, en Ramon també hi va localitzar dos obusos que no van explotar, diferents trinxeres i nius de metralladores.

S'hi ha de remarcar, i aquesta publicació n'és una prova, que gràcies als detectors de metalls i als detectoristes, s'han descobert molts jaciments arqueològics. Per tant, la col•laboració és fonamental!

Us deixem alguns links!