Héctor Amelló primer diputat del Parlament de Catalunya en rebre a la FEDD i l'ADC al Parlament de Catalunya

La Federación Española de Detección Deportiva, FEDD ha fet un escrit adreçat a tots els diputats parlamentaris de tota Espanya, el qual ha sigut enviat de forma massiva a tots ells.

El diputat Héctor Amelló, de grup parlamentari de Ciutadans, ha sigut el primer diputat (de cultura) de Catalunya, en rebre al president de la Federació FEDD i l'Associació ADC al Parlament de Catalunya aquest dijous, en una reunió per parlar de la situació d'alegalitat dels detectors.

En aquest escrit formal, la FEDD ha manifestat (aprofitant la convocatòria d'eleccions generals del 28 d'abril) la necessitat en demanar als polítics una regulació responsable del nostre hobby mitjançant una llicència especial per a l'ús del detector de metalls amb fins únicament lúdics i de lleure.

La federació, així com les associacions que la conformen, com ADC, demanen als responsables parlamentaris una resposta a la situació d'alegalitat i de buit legal que es troba immers el nostre col·lectiu, trobant una solució pactada amb l'administració que acabi revertint en una situació que benefici per una banda, a l'arqueologia, el patrimoni cultural (propietat de tota la societat) i per un altre, als detectoristes responsables amb el patrimoni i el medi ambient.

L'escrit té com a objectiu oferir i argumentar als diputats els beneficis que tindria per l'arqueologia una futura regulació de l'ús dels detectors de metalls a Espanya (i també a Catalunya) d'acord amb una llicència, amb característiques semblants amb les llicències de caça o pesca, per exemple.

Aquests beneficis que comportaria la regulació es traduirien també, en el descobriment i coneixement de nous jaciments arqueològics, així com una major col·laboració entre arqueòlegs i detectoristes amb l'objectiu últim d'afavorir i valorar el patrimoni cultural de tots.

Alhora, l'escrit també indica que amb un sistema de llicències es posaria fi a l'espoli i la dificultat jurídica i processal que té l'administració per tal de condemnar als espoliadors. Ja que per primer cop es podrà separar els detectoristes que tenen llicència, dels espoliadors que van per lliure i d'amagat. Dit d'una altra forma, gràcies a la regulació es podrà separar el detectorista del espoliador.

Tornant al principi, l'escrit com hem dit abans, ha estat enviat a tots els parlamentaris dels grups polítics de tota Espanya i també de Catalunya. Doncs bé, el primer diputat a respondre i escoltar la nostra petició ha sigut el diputat de Ciutadans al Parlament de Catalunya, Héctor Amelló.

Així doncs, el president de la FEDD i l'associació ADC, Pierre Astor s'ha reunit aquest dijous dia 7 de març amb el diputat Amelló en un despatx del Parlament de Catalunya per tal d'abordar el contingut de l'escrit.

En aquesta reunió, s'ha pogut parlar de la nostra situació d'alegalitat que tenen l'ús dels detectors de metalls a Catalunya (també de la resta d'Espanya), i de la necessitat de regulació mitjançant la llicència per poder solucionar aquest buit legal que aprofiten els espoliadors per actuar impunement i que, en contrapartida, acabem pagant tots nosaltres, els detectoristes responsables amb el patrimoni.

Com ha resum de la reunió, el diputat Amelló ha recollit la nostra demanda i ens ha confirmat que serà estudiada pel seu grup parlamentari (el qual es mostra interessat a abordar aquesta situació anòmala d'alegalitat.), valorant tots els punts positius que tindria una regulació responsable dels detectors, i que podria suposar un benefici per al patrimoni i una reducció de l'espoli arqueològic.

Des de la FEDD i l'ADC, ús mantindrem informats de com evoluciona tot plegat, i de les pròximes reunions que d'aquí a les eleccions, mantindrem amb altres grups parlamentaris que es mostrin oberts a escoltar les nostres demandes.

Salutt, Pierre Astor, president ADC-FEDD